Geoblog.pl    mzmona    Podróże    2007 - Egipt - Od Kairu do Abu Simbel i odpoczynek w Hurghadzie    Piramida Dżosera w Sakkarze
2007

Piramida Dżosera w Sakkarze

Egipt
Egipt, Ṣaqqâra

W pobliżu starożytnego miasta Memfis - pierwszej stolicy Zjednoczonego Egiptu, znajduje się jeden z najbardziej znanych kompleksów grobowych w całym kraju - Sakkara. Niewiele pozostało z potęgo Memfis, ale pomniki grobowe dawnych władców lepiej przetrwały próbę czasu.

Najpierw przeszliśmy krytą kolumnadą - Hypostylem. W dawnych czasach pomiędzy kolumnami stały posągi bóstw egipskich. Odbywał się tutaj bardzo ważny ceremoniał - Heb Set - święto odrodzenia i odnowienia władzy królewskiej, będące rytualnym powtórzeniem narodzin i intronizacji faraona. Zazwyczaj obchodzone było po trzydziestu latach panowania i następnie powtarzane co kilka lat. Ceremonie święta sed, które miały przywrócić władcy osłabioną witalność, odbywały się w specjalnie wzniesionym kompleksie budowli, w obecności zgromadzonych posągów bóstw z całego kraju, kapłanów i dostojników państwa. Obejmowały m.in. składanie ofiar bogom, procesje z lektyką, intronizację króla, zasiadającego w kaplicy z atrybutami władzy nad Górnym i Dolnym Egiptem, hołd dostojników i ofiarowanie symboli boskiego statusu, oraz bieg króla z różnymi przedmiotami między symbolicznymi punktami granicznymi ziemi i nieba, co zapewniało mu władzę nad obiema tymi sferami.

Hypostyl doprowadził nas na Wielki Dziedziniec, na którym dawniej faraon udowadniał, że posiada wystarczająco dużo sił witalnych, by władać krajem. Symbolicznym sprawdzianem miało być okrążenie dziedzińca biegiem, w pełnym rynsztunku (w późniejszych czasach wystarczyła runda rydwanem). Za namową naszej przewodniczki, również i nasi Panowie odbyli ten ceremoniał, udowadniając, jacy to są wspaniali i pełni sił witalnych.

Nad całym kompleksem w Sakkarze góruje wielka piramida Dżosera. Jest to pierwsza na świecie piramida grobowa. Jej zleceniodawcą był faraon Dżoser, natomiast projektantem i wykonawcą - architekt Imhotep. Należy docenić innowacyjność myśli Imhotepa - to on jako pierwszy wybudował grobowiec złożony z kilku kamiennych mastab, ułożonych jedna na drugiej.

Zostało nam jeszcze trochę czasu do odjazdu konwoju, więc poświęciliśmy go na obejrzenie kilku mastab. Są to grobowce notabli, budowane w taki sposób, by przypominały domy, w których mieszkali za życia. Niektóre z nich są ozdobione fantastycznymi reliefami i hieroglifami.